søndag 29. mars 2009

Endelig!

Da blei lenge å venta på å få seilo klare, men onsdag va eg i byn og henta seil + ny spinnakerbom og i dag va da endelig tid til montering og testing. Ette å ha jobba på tilbygget i heila går med enkelte lengselsfulle blikk mot fjorden som speilte seg i nydelig vårsol va da i dag endelig tid til ein velfortjent (syns eg) tur på fjorden.


Litt øverraskande at seiling med spridd fokk ikkje va så enkelt som tenkt. At bommen blir for lang justeres med å heva bommen på masto, men problemet er som ein ser at skjøtepunktet er for langt fram, dvs at det er store problem med å få ut bommen og i mykje vind vil det vere umulig. Ergo, ein må skjøte tradisjonelt om ein skal få til dette, sidan eg har kjøpt nytt seil har eg heldigvis både skjøter og genoavogner, men da hadde jo blitt ein overraskelse om ikkje...
Litt tid tok da å få på alt åleina (lazybag, storseil, rev, spiler, fokk og spiler der og), men sånt e jo berre kjekt arbeid. Testturen va fantastisk, sol og mellom 3-6 m/s. Opptil 6,5 knp på loggen fortelle at båten neppe e særlig grodd.


Jobben Seilmaker Iversen har gjort ser veldig bra ut, storseilet går no nesten opp til merket når eg teite falle skikkelig hardt, prefekt. Ellers har dei tre nye spilene i akterliket på sjølvslåaren gjort underverk, no kan eg sleppa heilt opp på akterlikstrammaren uten blafring i akterliket. Burde vore standard, sjølv ettermontering koste ikkje meir enn kr. 2.500,-.

3 kommentarer:

  1. Se der ja , endelig fikk du seilene på plass , fikk du testet den nye større fokka ?
    Vi fikk seilt litt i dag vi og , lite vind og underpowered (G3) med grodd båt ga bare 7,4kn i 7,4ms vins på sann vind 60gr

    SvarSlett
  2. Høres ut som båten din går bra, hvilket LYS-tall har den?
    Jeg føler også at jeg mangler noen tidel på loggen og båten er synlig grodd i vannlinjen.
    Jeg har ikke fått det nye seilet så det ble testing med de "gamle", men tilpasningene ser veldig bra ut. Blir spennende med det nye seilet, "dessverre" skal vi til Nord-Norge hele påsken så hvis det ikke kommer innen fredag blir det nok ikke tid til å få testet før etter...

    SvarSlett
  3. Tror nok du vil merke ytterligere forskjell med det nye seilet.
    Jeg har lystall 1,34

    SvarSlett